Мета: Показати учням, що співпраця краще, ніж конфлікт.
Форма та методи: рольова гра, «мозковий штурм», обговорення.
Матеріали: намальовані та вирізані з аркуша паперу дві маски мулів, мотузка, класна дошка.
Орієнтовний час: 30 хвилин
Вступна частина
Учитель пропонує двом учням із класу виконати пантоміму під час читання ним оповідання. Пояснює, що дітям доведеться виявити трохи акторської майстерності, виконуючи ролі мулів, з’єднаних мотузкою. Учитель дає кожному маску мула і один кінець мотузки, переконавшись, що вони не можуть відпустити її.
Основна частина.
1. Учитель розповідає історію.
Колись давно жили два мули у дворі ферми, пов'язані один з одним мотузкою. Вони були дуже голодні. (Діти це показують). Фермер поставив два ящики з їжею: один для першого мула (ліваруч від дошки), а другий – для другого (праворуч). Кожен з мулів побачив їжу і намагався дістатися до своєї, тягнучи у свій бік, але не міг. Вони обидва були однаково сильні, тож як би не тягнули у свій бік, ніколи б не отримали їжу. Втомившись, вони сіли поруч, залишаючись ще більше голодними, ніж раніше.
2. Учитель пояснює, що на даний момент це «програшна» ситуація для обох сторін – жоден з мулів не отримав те, чого потребував. Учитель розповідає, що це є ситуація «програш-програш». Що робити мулам? Учні починають шукати відповіді.
3. Продовження історії.
Тоді мули почали розмовляти один з одним і дійшли думки, як їм отримати їжу. Вони разом пішли до їжі першого мула і з’їли її. Потім пішли до їжі іншого мула і з’їли її теж. Обидва отримали достатню кількість їжі, тож були щасливі.
4. Учитель: Це ситуація називається «виграш-виграш».
Однак історія могла не мати щасливого кінця. Які інші варіанти?
Учні приходять до висновку, що мули могли б боротися за їжу або тягнути так сильно, що отримали б травми («програш-програш»), або, наприклад, один мул міг би знущається над іншим і отримати всю їжу («перемога-програш»).
Заключна частина
Аналіз конфлікту. Учитель пояснює, що розбіжності або конфлікти відбуваються повсякчас. Важливим є те, як ми поводимося в цій ситуації. Стаючи учасником суперечки чи конфлікту, ми часто думаємо, що маємо втратити, якщо інша сторона перемагає. І тому ми орієнтуємося тільки на перемогу. Але якщо ми навіть одержимо перемогу, наші дії можуть травмувати почуття іншої людини, або зашкодити дружбі, або призвести до поглиблення конфлікту. Замість того, щоб реагувати емоційно та дискутувати, ми можемо, як ті мули, працювати разом задля рішення, яке задовольнить кожного.
Учитель запрошує дітей навести приклади конфліктних ситуацій. Як будуть себе поводити учні наступного разу, коли потраплять у таку ситуацію? Чи будуть вони, як ті мули, тягнути в різні боки чи будуть слухати один одного та домовлятися? Які висновки можна зробити?